Publicerad 2020-01-17
Foto: Madeleine Landley

 

Vi har svaren

Står i köket och känner frustrationen växa när jag för femtielfte gången inte lyckas få familjen att komma och äta. Ungarna kivas samtidigt som fem paddor och en TV är igång.Någonstans går det att ana att ljuden handlar om bråk kring vem som har fått mest lördagsgodis, Australiens bränder, Trumps attack mot Iran, senaste sminktrenderna från USA, en hälsning från en brasiliansk kusin, Youtubers som spelar FIFA och hundar som ylar julsånger. Ett jäkla tjatter och brus. Allt på samma gång. Och där står jag - allt mer irriterad över att ingen lyssnar.

Där i köket tänker jag att det är inte helt olikt en dag på jobbet, på Svenskt Kött. Där vi ska berätta om varför svenskt kött och köttproduktion är det rätta valet och att i och genom de många olika kanaler slå igenom i bruset av högt och lågt. Det är inte enkelt.

Det fanns en tid när en debattartikel i någon av dagstidningarna gjorde skillnad. Just för att det var i dagstidningarna som människor tog till sig av nyheter och kunde följa debatten. I dag är det annorlunda. Dagens 15-åringar är i snitt på minst tio sociala medier. Och fler blir det. Med andra ord; om Svenskt Kött vill prata med Göran, 64 år kan en debattartikel på SvD vara en bra idé. Om Svenskt Kött vill prata med Lilja, 15 år är SvD inte alls en bra plats. Då är det istället Instagram, Youtube, KiK eller någon av de andra 100-tals kanalerna och forumen som är arenan.

Och det är det här som är vårt svåra och stora uppdrag. Att nå inte bara Göran 64 år utan också Lilja 15 år och alla däremellan. Och mest utmanande är att nå den generation unga som är frustrerade och skräckslagna över hur tusan de ska lyckas få ordning på den här världen där allt bara verkar gå åt helvete. Unga som minutoperativt tar del av världens kaos samtidigt som de är på kanaler och arenor där väldigt få vuxna finns. Där tusen frågor finns men inte alls lika många svar. Där klimatångest botas med tips om återvinning på smarta sätt eller veganrecept och kosttillskott. Högt och lågt om vart annat. Supersmarta idéer blandas med famlandet och en ångest som växer och till slut leder till att framförallt tjejer slutar äta mat för att de känner skuld för miljön, för klimatet, för att djur far illa eller till och med för att de känner skam för att känna känslan av mättnad. De känner helt enkelt skam för att de lever och är människor.

Där har vi vårt uppdrag. Vi som på riktigt är i hållbarhetsbranschen och som faktiskt kan ge svar, kanske inte på alla, men på väldigt många av de frågor som finns kring hur vi kan fortsätta vara människor utan att världen går under.

Nu är vårt jobb att lyssna ännu mer så vi får veta vilka frågor som behöver svar snarare än att ge svar på frågor som ingen ställer. Att bli ännu bättre på att prata med unga, där unga är, på ungas villkor. Vi är i branschen som trots drev och kritik fortsatt bara tar självklara steg framåt in i framtiden för att inte bara nå dem som redan älskar kött, utan också de som vill men inte vet hur de ska våga vara människor. Det är ett stort och viktigt uppdrag. Gott nytt år på er! Nu kör vi!

Isabel Moretti
Vd, Svenskt Kött